Google Analytics

גוגל אנליטיקס היא מערכת יעילה לביצוע מעקב וניתוח נתונים אודות האתר שלך, אולם רבים אינם מכירים את האפשרות לעשות זאת גם באמצעות מכשירים ניידים, בשילוב עם אפליקציית מסחר אלקטרוני. להלן מדריך קצר שיאפשר גם לכם ליהנות מכל היתרונות של גוגל אנליטיקס גם כאשר אתם לא נמצאים מול מחשב.


יתרונות השימוש בגוגל אנליטיקס בשילוב אפליקציית מסחר אלקטרוני

גוגל אנליטיקס מאפשרת לך למדוד את האפקטיביות של מאמצי השיווק שלך. באמצעות ניתוח מגוון רחב של נתונים ניתן ללמוד מה מצליח ומה לא, לייעל קמפיינים שיווקיים ולשפר את האפליקציה לשם קבלת תוצאות טובות יותר.

כך למשל לאחר אינטגרציה של גוגל אנליטיקס עם גוגל פליי וחנות האפליקציות של אפל ניתן להבין כיצד הלקוחות מוצאים את האפליקציה: האם בעזרת קישורים מאתרים ברשת, מודעות ממומנות, מנועי חיפוש או שיתופים ברשתות חברתיות. כך תוכל לייעל את מאמצי השיווק שלך בערוצים השונים על מנת להגדיל את מספר ההורדות.

כמו כן תוכל לדעת אילו קמפיינים שיווקיים מניעים יותר לפעולה ומביאים למכירות, להבין כיצד הלקוחות מנווטים בתוך האפליקציה, אילו הודעות דחיפה (Push Notifications) עובדות טוב מאחרות וכדומה – ולהשתמש במידע הזה על מנת להשוות בין קמפיינים ולהסיק כיצד לייעל אותם על מנת להגדיל את הרווחים.

בנוסף תוכל לדעת באילו מוצרים הלקוחות התעניינו יותר ובאילו פחות, וכך לחזק את המוצרים המובילים ולהגדיל את שיעור ההמרה. באופן דומה, המוצרים המובילים מבחינת מספר הרכישות ילמדו אותך מדוע הם פועלים כל כך טוב וליישם את מסקנותיך על מוצרים אחרים.


מה ניתן למדוד בעזרת גוגל אנליטיקס

מגוון הנתונים הזמינים לרשותך הוא רחב, אולם הבולטים ביניהם הם אלה:

  • מעקב אחר המסכים שהגולשים רואים כשהם מבקרים באפליקציה, מבחינת מספר המבקרים, המסכים הפופולריים, זמן שהיה בכל מסך ואופן הניווט ביניהם. כך ניתן לדעת למשל איזה תוכן מעניין את הגולשים ואילו מוצרים זוכים למספרי הצפיות הגבוהים ביותר, ולחלופין לאתר בעיות או נקודות חולשה ולטפל בהן.

  • "מעקב אירועים": בנוסף למעקב אחר המסכים שבהם הגולשים צופים ניתן לעקוב גם אחר הפעולות שהם מבצעים בהם, כגון לחיצות על כפתורים, בחירות בתפריטים, הקלקות על מודעות מובייל וכדומה. לאחר מכן ניתן לחלק את הפעולות הללו לפי קטגוריות, להוסיף להן תגיות או לפלח אותן על פי ערכים מספריים.

  • מעקב אחר המסחר האלקטרוני מאפשר לך לקבל מידע אודות מכירות על פי קטגוריות מוצרים או מוצרים בודדים, ללמוד אודות התנהגות הלקוחות, לדעת באיזו תדירות הם מוסיפים או משמיטים מוצרים מן הסל וכדומה. מן הנתונים הללו ניתן ללמוד על ביצועי המכירות שלך ולשפר אותן.

כיצד להתקין את המעקב אחר הפרמטרים הללו באפליקציה?

תחילה, כמובן, עליך לפתוח חשבון גוגל אנליטיקס. כאשר תתחבר אל החשבון שלך בגוגל אנליטיקס, תמצא את האפשרות "Create New Property", באמצעותה תייצר מספר מעקב ייחודי (קוד מפתח – שיוטמע בשלב פיתוח אפליקציה) עבור כל אפליקציה שאחריה תרצה לעקוב. בחר באפליקציית מובייל (Mobile App) מלא את השדות הנדרשים וקבל את מספר המעקב שלך (Get Tracking ID).


על מנת לקשר בין מספר המעקב לבין האפליקציה המבוקשת, תצטרך להתקין אחת מערכות פיתוח התוכנה (Software Development Kits) המקשרות בין האפליקציה לגוגל אנליטיקס.


פיתוח אפליקציות - אנדרואיד :


1. יש צורך בסביבת Android Studio או Eclipse
2. הורד והתקן את Play Services SDK על מנת לקבל גישה לשירותים נוספים של גוגל, כגון גוגל אנליטיקס ו- Google Play APIs.


פיתוח אפליקציות - iOS :


1. יש צורך בסביבת Xcode
2. הורד והתקן את Google Analytics SDK for iOS על מנת לעקוב אחר נתונים כגון משתמשים פעילים, פעולות, מטרות, רכישות בתוך האפליקציה, תקלות וכדומה.


משהורדת והתקנת את האפליקציות התומכות הנדרשות בתלות במערכת ההפעלה שלך, ואם טרם עשית זאת, פתח חשבון ב- AdMob (כך גם תקבל אפשרות ליצור חשבונות אדסנס ואדוורדס). השתמש ב- AdMobעל מנת לקשר בין החשבון שלך לבין האפליקציה, תוך שימוש בקוד המעקב שיצרת קודם בגוגל אנליטיקס.


אם פעלת נכון עד כה, בדרך כלל תתחיל לראות נתונים בתוך 24 שעות. אם לא, ודא כי ביצעת את כל הצעדים שפורטו לעיל כראוי.


כמו כן מומלץ להתקין את גוגל תג מנג'ר (Google Tag manager) על מנת שתוכל לבחון, להוסיף ולעדכן נתונים באפליקציה ללא צורך לעדכן את גרסתה.


כיצד לבצע "מעקב אירועים"

כל "אירוע" מוגדר על פי ארבעה פרמטרים, והם קטגוריה (Category), פעולה (Action), תגית (Lable) וערך (Value).

פיתוח אפליקציות - Android - השתמש בקוד הבא:

   
    // Get tracker.
    Tracker t = ((AnalyticsSampleApp) getActivity().getApplication()).getTracker(TrackerName.APP_TRACKER);
    // Build and send an Event.
    t.send(new HitBuilders.EventBuilder()
     .setCategory(getString(categoryId))
     .setAction(getString(actionId))
     .setLabel(getString(labelId))
     .build());
                                        

פיתוח אפליקציות - iOS - השתמש בקוד הבא:

   
    // May return nil if a tracker has not already been initialized with a property ID.
    id tracker = [[GAI sharedInstance] defaultTracker];
    [tracker      send:[[GAIDictionaryBuilder createEventWithCategory:@”ui_action”      // Event category (required)
                action:@”button_press”                                                  // Event action (required)
                 label:@”play”                                                          // Event label
                 value:nil] build]];                                                    // Event value
                                        

כיצד לבצע מעקב מסחר אלקטרוני

1. התחבר לחשבון שלך בגוגל אנליטיקס, בחר ב-Ecommerce Settings
   ולאחר מכן Enable Ecommerce and Enhanced Ecommerce Settings.
2. באנדרואיד, תצטרך להוריד ולהתקין את HitBuilder. ב-iOS, תצטרך לקשר את האפליקציה ל-eCommerce library GAIEcommerceFields.

כעת באפשרותך לצפות ולנתח נתונים כגון מספר הצפיות, פעולות שבוצעו, פעולות כספיות, החזרים וכדומה.


סיכום

התקנת גוגל אנליטיקס עבור אפליקציית המסחר האלקטרוני שלך עשויה להיראות כמו תהליך ארוך ומייגע, הן לאחר קריאת המדריך הזה והן תוך כדי יישומו בפועל. עם זאת, הזמן והמאמץ שתשקיע בכך ישתלם לך בהמשך הדרך, שכן רוב האפשרויות הטמונות בשילוב הזה ניתנות לשימוש גם עבור מי שאיננו בעל רקע טכני ועשויות להיות בעלות ערך רב עבור הרווחים שלך.

עם זאת, על מנת להפיק את התועלת המקסימלית מגוגל אנליטיקס ואפליקציית המסחר האלקטרוני שלך, כדי לך גם לשקול לשכור מפתח שיסייע לך להתקין את המעקב אחר המוצרים, מספרי הצפיות, הקמפיינים השונים ופרמטרים נוספים. ברגע שהמעקב יופעל בהצלחה, תוכל לעקוב, לנתח ולשפר את ביצועי האפליקציה שלך והמוצרים שבה.