ההשקעה בפיתוח תוכנה היא השקעה אדירה – בזמן רב ובלא מעט כסף. ככאלו הניצבים בעמדת הלקוח – הצד המעוניין בפיתוח של תוכנה, הדבר האחרון שתרצו לגלות הוא כי הזמן הרב בו המתנתם בציפייה ותקציבי הענק שהשקעתם, לא באמת הניבו לכם את התוצאה הרצויה. כשם שתוכנה יכולה לסייע רבות לארגון שלכם או לחברה שבראשה אתם עומדים, היא גם יכולה לייצר לכם לא מעט צרות.

חלק בלתי נפרד מתיאום הציפיות שביניכם ובין חברת פיתוח התוכנה, הוא ביצוע בדיקות תוכנה. תפקידה של בדיקת התוכנה שמתבצעת לאורך זמן, הוא לבדוק את איכות התוכנה, התפעול שלה ובעיקר: האם היא תואמת לציפיות שהוגדרו תחילה על ידכם. בדיקת תוכנה הוא שם כולל לשלל תהליכים שמטרתם לדייק ביצועים, לעלות על כשלים ולעטוף אותה ברמות גימור מושלמות רגע לפני שמתחילים לעשות בה שימוש.

אז איך מתבצעת בדיקת התוכנה בפועל?

על מנת להבטיח כי התוכנה שתסופק לכם בסופו של תהליך תהיה התוכנה האיכותית ביותר, הבדיקה מתבצעת ב-2 שיטות עיקריות:
• בדיקה המבוססת ידנית (על ידי בודק תוכנות מנוסה ומיומן)
• בדיקה המבוססת על תוכנה ייחודית (כזו המריצה את התוכנה כמה פעמים)

כלומר, הבדיקה מבוססת גם על ידי גורם אנושי שבודק את התוכנה, "בוחן" אותה ומאתגר אותה, וגם על ידי תוכנת בדיקה ייחודית שסורקת אותה, מעמתת אותה עם אתגרים שונים ומעמידה את הביצועים שלה למבחן. השימוש בשתי השיטות מבטיח בדיקה יסודית, שממזערת כל סיכוי לעלות על כשלים עתידיים לאחר שהיא נכנסה לשימוש.

בדיקת תוכנה – למה בכלל צריך את זה?

אפשר לקחת לדוגמא בית עסק שרוצה להתחיל לעבוד עם תוכנה פנים ארגונית. שלב הטמעת התוכנה בארגון הוא אחד השלבים המשמעותיים ביותר, כאשר בשלב זה יש להציג לצוות את העובדים את התוצר המוגמר. בעת שמציגים בפני הצוות תוכנה עם כשלים וליקויים, תוכנה שנתקעת בעת שעוברים מחלון אחד לאחר או תוכנה שקורסת כעבור שימוש של 20 דקות, הרי שנוצרת לה בעיה.

בדיקת התוכנה היא בדיקה שמטרתה לבחון את התוכנה בצורה קדפנית, מחמירה ויסודית, רגע לפני שהיא משוגרת הלאה אל היעד הבא שלה. בין הדברים עליהם שמים את הדגש בבדיקת התוכנה:
• האם ישנו חשש כי התוכנה תקרוס
• עד כמה היא נוחה לשימוש (דגש על חווית המשתמש)
• עד כמה התוכנה חופפת ל"סקיצה" שלה
• האם ישנן פעולות שהיא לא מגיבה אליהן
• האם לתוכנה יש "בטן רכה" ועוד...

ישנם פגמים בתוכנה? רק בדיקה מקיפה תדע לזהות אותם

חשוב להבין כי לעתים פגמים בתוכנה יכולים להתגלות גם כשנה לאחר שהיא הושקה והחלו לעשות בה שימוש. הדבר האחרון שתרצו להתמודד איתו הוא מקלות בגלגלים לאחר שכבר הכשרתם את הצוות שלכם לעשות שימוש בתוכנה המדוברת. בדיקת תוכנה מקיפה ויסודית בודקת את התוכנה לעומק, תוך שלא "מוותרים" לה, אלא בדיוק ליהפך: מאתגרים אותה ומנסים לאתר טעויות בכל מחיר.

בנוסף, זיכרו כי לעתים התוכנה המדוברת מיועדת לקהל הלקוחות שלכם. חלק בלתי נפרד מהשירות שאתם מעניקים הוא השירות הניתן במסגרת התוכנה. החוויה של הלקוחות שלכם מבוססת על מהירות התוכנה, מידת הנוחות שהיא מספקת והמענה שהיא נותנת.
חווית השימוש היא נושא ששמים עליו את הדגש פעם אחר פעם, כאשר חוויה טובה מאירה אתכם באור חיובי, בעוד חוויה פחות טובה מעמידה את היחסים שביניכם ובין הלקוחות שלכם בסימן שאלה. בדיקת תוכנה איכותית יכולה למנוע מצבים לא נעימים של חוסר נוחות, באגים ובזבוז רב של זמן.