כל תוכנה בה אתם עושים שימוש – בשעות הפנאי או במסגרת הפעילות העסקית, היא תוכנה שעברה תחת ידיו של ארכיטקט התוכנה. ללא תכנון מקדים, יסודי ומאורגן, לא יהיה ניתן להוציא לפועל את העבודה על המערכת הרלוונטית. מה גם אתם צריכים לדעת על ארכיטקטורת מערכות?

תחום של ארכיטקטורת מערכות, שם את הדגש על ארגון החלקים השונים, ומיקומם בסדר כרונולוגי, נכון ומדויק. פיתוח של תוכנה – גם זו הפשוטה ביותר, מצריך תכנון מעמיק, בקרה נרחבת ותיאום בין אנשי המקצוע השונים. על כל תוכנה עובדת מניפה רחבה של מתכנתים ומעצבים, ותפקידו של ארכיטקט המערכת הוא להגדיר תפקידים, לוחות זמנים, שלבי עבודה וכיוצא בזה.

השלכות אפשריות בעקבות ניהול כושל של ארכיטקטורת המערכות:
• מתכנתים שמקבלים החלטות על דעת עצמם
• הגדרת מטרות לא ריאליות שמייצרות מתחים ולחצים
• זמני הפיתוח עלולים להתארך
• בזבוז משאבים – זמן וכסף
• פערים בין מה שתוכנן לבין התוצר - התוכנה


מה עושה ארכיטקט המערכת בפועל?

התפקיד שלנו הוא לא רק לפתח בעבורכם מערכת, אלא גם לבסס את כל התנאים לפיתוח מקצועי ובזמנים שהוגדרו מולכם. כאמור, ישנם בעלי תפקידים רבים שלוקחים חלק בפיתוח המערכת, ותפקידו של ארכיטקט המערכת הוא לקבל החלטות חשובות, תוך הצבת גבולות ברורים באשר לסדר העבודה, עמידה בדד-ליינים והתאמות שיש לבצע בהתאם לדרישות הלקוח.

ארכיטקט המערכת איננו גורם חיצוני, אלא מתכנת שעובד יחד עם הצוות. מאחר ומדובר עעל מתכנת בכיר, הוא זה שיכוון את יתר המתכנתים, יגדיר מהם הסטנדרטים אליהם יש להיצמד, באילו כלים כדאי לבצע את הפיתוח, מהן השיטות הנכונות לפיתוח הספציפי, יאשר או ישלול מהלכים וכן הלאה.

ארכיטקטורת מערכות והשפעתה על טיב המערכת

כל פיתוח מגלם בתוכו פוטנציאל לטעויות, תקלות וכשלים. עם ארכיטקטורת מערכות שבראשה עומד ארכיטקט המערכות, ישנו פיקוח תמידי על כל הנעשה, תוך מתן דגש על סדר עבודה, השלמת משימות ובקרה נרחבת על כל שלב בדרך. בין היתר, עליו להכיר את תפקידם של כל הגורמים המעורבים בפרוייקט, כך שהוא יוכל מצד אחד לפקח, ומצד שני להציע לפתרונות לאתגרים בזמן אמת.

הדבר האחרון שתרצו לגלות הוא כשלים שונים במערכת שהשקעתם בה המון זמן וכסף. בעת שמתכננים מראש את שלבי העבודה, מגדירים תפקידים ברורים ומפקחים על כל שלב בדרך, הסבירות לתקלות בלתי צפויות, נמוכה

ארכיטקט תוכנה: מקל בגלגלים לצוות המתכנתים?

מובן שלא. דמותו של הארכיטקט יכולה להצטייר כמעט נוקשה ושתלטנית, אך בפועל הארכיטקט מייעל את העבודה. היו מקרים מעולם בהם מתכנתים ביססו החלטות מקצועיות על דעתם עצמם. בדיעבד, החלטות אלו התגלו כלא נכונות מקצועית. תפקידו של ארכיטקט המערכת הוא גם להנחות את המתכנתים, ולהגדיר להם משימות, שיטות עבודה וכלים באמצעותם נייתן ליישם מהלכים. כך, המקום לטעויות קטן משמעותית, תוך שמי שיוצא נשכר הוא גם הצוות שלא עובד לשווא, וגם הלקוח שמקבל את התוצרים בזמן.

לצד יכולות מקצועיות: יכולות ניהול של צוות

ארכיטקט המערכת מוכרח להיות מתכנת בכיר ומנוסה, אך לא רק. תפקידו של ארכיטקט הוא להוביל, להחדיר מוטיבציה ולגרום לכל צוות המתכנתים לעבוד בחדווה ובשיתוף פעולה מלא למען הצלחת הפרוייקט. היכולות הטכניות של המתכנת חשובות ועליהן מבוססת עבודת הפיתוח. עם זאת, ישנה חשיבות אדירה ליכולות ההנהגה של הארכיטקט לטובת הנעת המהלכים. אילו תכונות קריטיות לארכיטקט המערכות?
• סדר, ארגון ויצירת לו"ז ריאלי
• יכולת לפרק לגורמים את התוכנה
• חלוקת משימות והגדרת מטרות – לטווח הקצר והארוך
• יכולת להעביר ביקורת בונה ומעצימה
• עין ביקורתית, ירידה לפרטים הקטנים ביותר
• יכולת הקשבה והכלה
• מתן מענה לאתגרי SOS