מהרגע שעולה לכם רעיון גאוני לראש, אתם לא יכולים באמת לחכות לרגע בו תאחזו במכשיר החכם שלכם, תיכנסו לחנות היישומים ותהיו הראשונים להוריד את האפליקציה שלכם. התמונה המדומיינת הזו שיושבת לכם בראש מעולה – היא זו המשמרת את המוטיבציה שלכם ונותנת לכם דלק לדהור קדימה.



אחד החלקים המהותיים ביותר בדרך אל התוצר המוגמר, הוא מסמך האיפיון לאפליקציה. רעיון יש – אך איך הופכים אותו למשהו מוחשי יותר? בונים את מסמך האיפיון המפרט בצורה בהירה איך תיראה פחות או יותר האפליקציה שלכם.

מסמך איפיון האפליקציה אינו מסמך אחיד המבוסס על שאלות קבועות שיש להשיב עליהן. מדובר על מסמך מאד דינאמי, הנכתב בהתאם לסוג האפליקציה, הייעוד שלה ואת מה שהיא אמורה לשרת. המשמעות היא כי כל אפליקציה תזכה למסמך איפיון שונה לחלוטין. מסמך האיפון כולל בין 5 ל-15 שלבים שונים, כאשר לפניכם אלו המשמעותיים ביותר:

הנקודה החשובה ביותר: קהל היעד שלכם

כל מסמך איפיון יתחיל בהגדרת קהל היעד. מדובר על הנקודה הבסיסית והחשובה ביותר, כאשר עליה יוצקים את כל היתר. אלו יהיו השאלות המנחות שתישאלו בין היתר:

• מהו טווח הגילאים אליו אתם מכוונים
• האם האפליקציה מיועדת לנשים/גברים או שניהם
• איך האפליקציה אמורה לעזור לקהל היעד/על איזה צורך היא עונה
• האם מנעד קהל היעד צפוי להתרחב

רפרנסים מהמתחרים שלכם – מדוע זה חשוב?

דבר נוסף הוא ללמוד את התחום שאליו אתם רוצים להיכנס. גם אם הרעיון שלכם חדשני ומגלם בתוכו אלמנטים שאין בשום אפליקציה אחרת, עדיין סביר להניח כי יש לכם מתחרים. אותם מתחרים אגב לא אמורים להציע את אותם השירותים בדיוק, אך כן מדובר על פתרון זהה שנותן את המענה על אותו הצורך. דוגמא לכך: יישומי המוסיקה "אפל מיוזיק" ו"ספוטיפיי".

• מה הם עושים טוב
• מה הם עושים ממש לא טוב
• מה מייחד את העיצוב שלהם
• מהי חווית השימוש האישית שלכם

שרטוט כללי של המסכים באפליקציה

מסמך איפיון אפליקציה אמור להעניק לכם מושג לגבי האפליקציה העתידית. כפי שמעצבת שמלות תציג סקיצה לכלה העתידית, כך בית התוכנה אמור להציג בפניכם שרטוט בקווים כלליים של מסכי האפליקציה. בהתאם לאפליקציה שתרצו לפתח, יהיו מספר מסכים שונים המובילים לחלונות אחרים ויישומים שונים. בשלב זה נהוג גם להציג בפניכם איזה לחצן מוביל אתכם לכל עמוד – כך שתוכלו להתרשם מהזרימה והרוח הכללית של האפליקציה.

מדוע שלב מסמך איפיון האפליקציה חשוב כל כך?

אפשר לדמו את מסמך האיפיון לתפריט במסעדה: תפקידו של התפריט הוא לתת לכם תיאור ופירוט באשר למנה שמיד תזמינו ותקבלו אל השולחן. האם תוכלו לדמיין את עצמכם מגיעים למסעדה ואומרים למלצר: תגיש לי את מה שאתה רוצה?

הרי שלכל סועד יש טעם אחר, הגבלות שונות והעדפות שונות. דומה הדבר גם עם האפליקציה שלכם: לא ניתן לפתח אותה ללא איפיון הצרכים שלכם, המטרות והיעדים שלכם. מסמך האיפיון למעשה משקף לכם בצורה בהירה ככל הניתן, איך תיראה האפליקציה שלכם. למרות שמדובר על מסמך המופק בשיתוף פעולה מלא אתכם, תוכלו לאורך כל התהליך לתת הערות והארות – עד לגיבוש מסמך העונה בדיוק מושלם על הויז'ן שלכם.

ומילה לגבי הפן הכלכלי...

מסמך אפיון האפליקציה גם מאפשר לכם לדעת פחות או יותר כמה תצטרכו להשקיע בכל הפרוייקט. עלות הפיתוח מבוססת בין היתר על מורכבות הפיתוח (החל ממספר החלונות והמסכים ועד רמת העיצוב) – כך שהפקת המסמך חיונית וחשובה גם בכל הקשור לתקציב הכולל לפרוייקט.